Ak má poznáš trošku viac, určite vieš o mojej pasií k drum & bass-u. Dá sa povedať, že na tejto hudbu som aj vyrastal. Neviem aké si mal aktivity ty, keď si bol menší, ale ja som ako mladý tínedžer, samozrejme hrával WoW-ko. Z tejto hry som si potom púštaľ rôzne „montáže“ najlepších súbojov. V týchto montážach bol často krát použitý ako soundtrack drum & bass, kvôli svojej energickosti. Pri sledovaní týchto „montáží“ som vtedy drum & bass asi prvýkrát zaregistroval. Veľmi ma to oslovilo a začal som si hľadať ďalšie skladby. Mal som vtedy možno 12 rokov.

O pár rokov neskôr, moja vášeň k drum & bass-u ešte vôbec nevymizla, ale naopak. Začínal som o túto hudbu zaujímať natoľko, že som ju nezačal len hrávať, produkovať alebo založil som si vlastný label s menom „DNB Database“. Ak sa chceš dozvedieť niečo o tom, aké to je manažovať menší drum & bass label a čo všetko je za tým, usaď sa a pokračuj v čítaní tohoto článku.

Čo je to „label“?

Dlhšie som premýšľal, ako by som v krátkosti zhodnotil, čo si pod slovom label predstavovať a asi by som ti to podal takto: „Label je investor, ktorý investuje do tvojej hudby“. Väčšinou to funguje tak, že ťa buď osloví producent a pošle ti jeho demo na vypočutie, a ty zvážiš, či sa ti oplatí investovať svoje peniaze a čas do jeho hudby. Grafika, master a reklama sa totižto nezaplatí sama. Musíš si to všetko vypočítať, aby ti sedeli náklady a aj si z toho niečo prípade aj zarobil a samozrejme aj aby z toho zarobil niečo daný producent. Niektorí totižto môžu presedieť za svojimi skladbami aj niekoľko mesiacov, a keď potom uvidia, že z toho majú nulu, nebudú moc nadšení. Ak ešte nemáš svoj label nejako veľmi známy, rátaj, že ťa producenti NEbudú oslovovať sami, ale musíš ich najprv osloviť ty a presvedčiť ich o tom, aby vydali svoj ďalší singel práve u teba.

Ak si budeš label spravovať sám, čakaj veľa roboty a nie práve nejako extra zaplatenej, hlavne na začiatku. Poviem ti hneď, že vytvoriť si label s vidinou zisku, nie je moc štastné, pretože toho zisku tam ani moc nie je. Mal by si si také niečo spraviť, keď ťa baví práca s ľudmi a baví ťa robiť marketing a hlavne ťa baví tá hudba a komunita okolo nej. Pretože label nie je len investor, ale je to aj milión ďalších vecí, label je komunita ľudí, label je značka, label je zábava, label je párty a hlavne ak budeš mať label, tak sa moc nudiť nebudeš a podľa mňa sa naučíš byť aj mega kreatívny :).

Distribútor

Keď si chceš založiť label, tvoja prvá starosť je, nájsť si dobrého distrbútora tvojej hudby. Distribútor je ten, čo dostane tvoje skladby do obchodov ako Beatport a na streamovacie služby ako Spotify. Momentálne registrujem dva druhy distribútorov, jeden, ktorý si pýta za zverejnenie tvojej skladby nejakú statickú sumu, napríklad distribútor CDBaby si pýta za jednu skladbu okolo 8€, čo je pre teba ako nový label nie úplne výhodné. Potom existujú distribútori, ktorý si nepýtajú za zverejnenie nič, ale dohodnú sa, že ti zoberú nejaké % z obratu. Napríklad distribútor LabelWorx, ktorý používam aj ja, si pýta 10% až 22% z obratu. Percento ti nastaví podľa toho aký je tvoj label úspešný a vieš sa s nimi dohodnúť dodatočne, čo je fajn. Takýchto distribútorov je viacero, odporúčam ti spraviť si nejaký research a porozmýšlať čo bude pre teba výhodné. Neodpustím si takú poznámočku, väčšina distribútorov, ktorý si pýtajú nejaké % z obratu, vyžadujú už nejaký funkčný label.

Proces vydania jednej skladby

Ak si si už našiel dobrého distribútora, je načase sa pustiť do nekonečného cyklu vydávania hudby. Demo ti už niekto poslal, čo ďalej? Aké je to vydať jeden drum & bass track?

Zvuk

Veľmi dôležité je, aby si si našiel pri tvorbe labelu nejaký charakteristický zvuk. Momentálne nehovorím o nejakom žánre, ktorý by ťa mal definovať, ale o hlasitosti tvojich skladieb. Ja som toto na začiatku trochu podcenil a využíval rôzne cloud-based mastering služby ako napríklad LANDR alebo CloudBounce. Akože nie je to nejaké zlé, ale neodporúčam ti to používať. Radšej si nájdi nejakého mastering chlapíka, ktorý ti bude riešiť zvuk a tým pádom budeš mať všetky labelové tracky na jednej úrovni a budú si v niečom podobné.

Každej skladbe teda musíš poriešiť zvuk, aby to dobre hralo na bedniach v klube alebo na fejkových sluchátkach z Aliexpressu. Toto ťa môže výjsť od 10€ až 200€ za skladbu. Počul som, že napríklad Break mastruje za 120€. Ak si to dáš spraviť u Sulexa, máš to lacnejšie btw. Sulex nám tiež robí master a som s ním mega spokojný – odporúčam.

Grafika

Ku každej skladbe alebo EP-čku alebo albumu, alebo k hocičomu čo vydávaš, by si mal mať spravený artwork. Artwork by mal definovať tvoju labelovú identitu, čekni si napríklad label Eatbrain a tie ich unikátne nakreslené artworky. To je však iný level a hlavne hrozne nákladné také niečo riešiť, ak máš nový label. Najviac ušetríš, keď si artworky robíš sám, alebo si to môžeš dať spraviť nejakému indovi na fiverri za 20€. Ak chceš dobrý artwork, dokáže byť pekne drahý.

Napríklad ja som si pri DNB Database spravil šablónu v Canve, kde som menil len text a obrázky a mal som v podstate za pár minút úplne štandardný cover. Nebolo to nič k svetu, ale ani nič zlé, taký štandard. Naučil som sa však robiť grafiku a spravil si nejaké kurzy a začal som si teraz robiť grafiku sám vo Photoshope. Takže mám teraz zaujímave covery. Myslím si, že label je trošku aj o tom, že robíš milión vecí. Ja napríklad strihám videjká, robím grafiku, plánujem sociálne siete, rieším nové tracky, master, zvuk, reklamy. Občas zogranizujem nejakú akciu, pásky, popisky… no nezastavíš sa pritom a dá ti toho veľa :).

Marketing

Ak máš spravenú grafiku a zvuk skladby, je načase pustiť sa do asi najdôležitejšej fázy: Marketing. Musíš nejako presvedčiť ľudí, že máš dobrý track a predať im ho. Marketing je kapitola sama o sebe, zahrňuje milión vecí od Spotify playlistov, po pravidelné prispievanie na sociálnych sieťach až po platené Facebook reklamy, ktoré môžeš hocijako targetovať. Ja ti dam malý typ, nauč sa strihať a editovať videjká, robiť svojim skladbám nejaké zábavné promo a nesnažiť sa tlačiť tvoju skladbu ľudom nasilu. Buduj svoju značku a komunitu okolo svojho labelu. Ako ľudia sme sociálne založený a veľmi dôležité je spájanie sa s ľudmi.

Zas a znova

Dokončil si tento cyklus? Spravil si svojim trackom brutálny cover, majú brutálny zvuk a spravil si im exkluzívny marketing? Super, je čas začať odznova s novou skladbou :). Pri tomto sa nikdy nezastavíš. A cyklus začína odznova až dokým ťa to prestane baviť, alebo neumrieš 😀

O DNB Database

Aby si si nehovoril, že si vymýšlam alebo čo, tak poviem ti aj niečo o mojom labeli DNB Database. DNBD už existuje 2 roky, vzniklo to tak, že som si všimol, že mega veľa chalanov postuje do jednej dnb FB skupiny svoje tracky, ktoré dávali von free. Tieto tracky som najskôr uploadoval na YouTube kanál DNB Databáza. Časom som si povedal, že skúsim chalanom napísať a možno skúsiť aj vydať ich tracky na normálnych storoch a streamovacich službách.

Postupom času tento label začal rást, pridávali sa aj o dosť známejšie mená, vydali sme von dve kompilácie plné Slovenského drum & bassu s názvom #slovakdnb. Neskôr mi začali aj písať producenti z iných krajín – label som sa preto rozhodol spraviť medzinárodný. Máme releasy od chalanov z Tenerife, Rumunska, Srbska, UK a samozrejme z Česka, atď…

Dúfam, že ťa tento článok zaujal, možno si sa dozvedel niečo nové, možno ti to v niečom pomohlo, dalo nový rozhľad. Budem rád, za každú tvoju reakciu. S DNB Database ešte vôbec nekončíme a začíname pridávať na obrátkach. Peace out!

btw. pozývam ťa aj na štvrtú edíciu našej labelovej noci, ktorá sa uskotoční 8.8 v Trnave v klube 69. Tu máš odkaz na FB Udalosť.

Chcel by si sa vyjadriť?